Kan jeg få min bil undervognsbehandlet med vandbaserede produkter
hos PAVA ?

<- Tilbage til oversigt


Undervogn behandlet med vandbaseret produkt

Klik på foto og få vist et sted på undervognen
hvor behandliing med vandbaserede
produkter vil være særdeles kritisk.

 

Nej, det kan du ikke.   Jeg fristes til at skrive   Nej, nej, det må du ikke   – præcis som der synges på en dansk plade.

Gennem de seneste ca. 15 år har der ved lakering af biler været anvendt vandbaserede lakker med et rimeligt godt resultat. Problemet med den “første generation” var dårlig vedhæftning til den underliggende plade – et problem der nu synes løst.

Det vil derfor være en naturlig udvikling også at forsøge at anvende vandbaserde produkter på bilens undervogn.

Ved dette tiltag er der dog noget “naturstridigt” idet vand er den “ingrediens” der netop sammen med iltningen af stålet er med til at starte nedbrydningen af vognens karosseri i form af rust   – uden vand = ingen rust ( eller luftfugtighed ). Se blot på biler der har kørt f.eks. Sydtyskland, Californien eller andre steder i verden hvor der praktisk talt ingen luftfugtighed er   – her sker ingen nedbrydning.

Ved behandling af bilens undervogn, er det derfor af allerhøjeste nødvendighed at der ingen skader er på karosseriet i form af blot en lille ridse i den behandling, bilen har fået fra bilfabrikken. Kan den vandbaserede “rustbeskyttelse” få kontakt med det rå stål, er der risiko for nedbrydning af karosseripladen.

Det samme forhold gør sig gældende ved hulrumsbehandling med vandbaserede produkter   – blot med en endu større risikofaktor. I hulrum og ved forstærkninger er der uhæmmet adgang til de områder der er svejset i forbindelse med produktionen   – en adgang der giver selv den mindre mængde fugtighed mulighed for at sætte nedbrydningen i gang.

PAVA har derfor fravalgt vandbaserede produkter til efterbehandling, og satser i stedet på rustbeskyttelsesprodukter helt uden opløsningsmidler til såvel hulrumsbehandling, som til behandling af undervognen. Dissse produkter vil overholde de krav der er hele grundstammen i PAVA‘s program :   Ikke tørrende produkter med en høj penetrationsevne ( evne til at trænge ind i spalter )

Her i det tidligere forår 2009 har en ny distributør af et kendt varemærke indenfor rustbeskyttelse, påbegyndt en kraftig markedsføring af vandbaserede produkter til rustbeskyttelse. Denne markedsføring er startet i fagblade, der er forbeholdt autobranchen   – en endnu kraftigere markedsføring rettet mod bilejeren må forventes påbegyndt inden længe.

Markedsføringen i fagpressen er specielt rettet mod det miljømæssige aspekt ( vandbaseret produkt ) med grønne plancher med den kemiske betegnelse for vand H20. Det skal her bemærkes at produktet der anvendes til hulrumsbehandling ikke er vandbaseret   – her er der blot tale om et produkt uden opløssningemidler   – en produktype der anvendes af flere operartører i
rustbeskyttelsesbranchen.

For dig som bilejer betyder det at du nu har mulighed for at få din bil behandlet med et miljøvenligt produkt   – spørgsmålet er nu blot om du foruden at hjæple miljøet også hjælper din bil og derved din økonomi.

En egentlig advarsel fra én som undertegnede der har behandlet biler med PAVA i mere end 30 år har jo ikke den store vægt   – jeg kan kaldes sagkyndig  - men ikke uvildig.

Min skepsis begrundes i følgende

  • Vand ( fugtighed ) i forbindelse med et rustbeskyttelsesprodukt “matcher ikke”   – se begrundendelsen øverst i teksten. Se også foto øverst til højre der taler sit helt eget sprog ( disse er taget ved et introduktionsmøde for omtalte produkt. ).
  • Inden arbejdet med rustbeskyttelse påbegyndes skal undervognen vaskes med et alkalisk sæbeprodukt sammen med varmt vand. Kombinationen af et sæbeprodukt og det varme vand gør at spalter ( sammensvejsninger i undervognen ) fyldes med vand. På grund af det varme vand nedsættes spændingen i vandet ( hydrogenbindingernes effekt nedsættes) og en udtørring er ikke mulig   – tæringen ( nedbrydningen ) er startet og hvad der er endu værre :   Den kan ikke stoppes.
  • Undervognsbehandlingen er en 1 – lagsbehandling   – ovennævnte spalter forsøges ikke beskyttet med en væske “der trænger ind”   – de tildækkes blot af et produkt uden penetrationsevne ( indtrængningsevne ).
  • Hulrumsproduktet og undervognsproduktet er ikke indbyrdes kompatible   – dvs. de er ikke blandbare og kræver derfor optørring hver for sig inden det videre arbejde.
  • Der er ikke mulighed for genbehandling med et voks- eller olieprodukt når bilen én gang er behandlet med et produkt fra nævnte leverandør ( dette forhold er oplyst fra leverandøren )   – “løbet er kørt”.

Min konklusion : Vandbaserede produkter til eftermarkedet ( efterbehandling af biler i brug ) antages ikke at være færdigudviklede
– der er lang vej endnu. Derimod er vandbaserede produkter til brug “på samlebåndet” OK   – her anvendes de under helt andre vilkår.

Hvis du af den ene eller anden årsag ikke ønsker at bruge PAVA i forbindelse med rustbeskyttelse så er mit råd at besøge én af de andre etablerede rustbeskyttelseskæder på det danske marked.

Med venlig hilsen

Jørn Jørgensen( PAVA Teknisk Råd )