Rustbehandling med PAVA – Hvordan?
På denne side kan du se hvordan arbejdet med en PAVA undervognsbehandling udføres, når du lader din bil rustbeskytte ( af nogle kaldet en rustbehandling ) på dit lokale PAVA Center.
Beskrivelsen nedenfor bygger på arbejdet med en Komplet behandling. Ønsker du i stedet at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet med undervognens “udvendige del”. Er der derimod tale om en Special behandling skal der “tillæges” ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen BEHANDLINGER.
Denne PAVA rustbeskyttelse kan enten udføres på en personbil, en varebil eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).
1. Sikkerhedssele trækkes ud
Undervognsbehandlingen begynder med at
trække seler s-selerne ud som en del af det
forberedende arbejde.
2. Beklædning “løsnes” / afmonteres
For at udføre en rustbeskyttelse af bilens
hulrum, kanter, samlinger osv. skal diverse
beklædninger helt eller delvis afmonteres.
3. Hjul afmonteres
Hjul afmonteres for at kunne afmontere,
afrense hjulkasser på en effektiv måde og for
af behandle hjulophæng.
4. Inderskærme afmonteres
For at udføre en effektiv rustbeskyttelse er det
nødvendigt at inderskærme og øvrige plastdele
afmonteres.
5. Bundplader ( af plast ) afmonteres
Undervognen er på mange bilmodeller dækket
medplastplader. Det er nødvendigt at disse
afmonteres inden arbejdet med
rustbeskyttelse startes.
6. Motorrum afrenses
I motorrummets “hjørner” aflejres tid efter anden
noget smuds. Under arbejdet med undervogns-
behandlingen fjernes dette – sædvanligvis med
trykluft.
7. Undervogn afrenses med vand
Nu kommer turen til “grovrengøringen” af
undervognen, som foretages med koldt vand
under tryk.
8. Undervogn trykluftrenses
Når der er rengjort med vand trykluftrenses
undervognen for at få de sidste løse urenheder
væk inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes.
9. Undervogn kontrolleres for skader
Samtidig med afrensning og klargøring af
undervogn kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust og / eller gennemtæring.
10. Undervogn lufttørres
Efter rengøring af undervognen med vand
henstilles bilen til tørre. her vist på et
gulvtørringsanlæg.
11. Data for vognen gennemgåes
Data for den enkelte bilmodel i form af et
“sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes hos
PAVA – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
12. Beskyttelsesfilm påføres
Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en
beskyttende film på bilens lak. Denne hindrer
direkte kontakt mellem PAVA produktet og lak.
13. Propper osv. afmonteres
Når det er pratisk muligt, anvendes eksisterende
huller i såvel karosseri som undervogn. Disse er
oftest forsynet med propper.
14. Undervognen behandles
Her behandles en undervognsvange gennem
eksisterende huller. Produktet der anvendes er
vort tynde PAVA 213.
15. Dørstolpe / dørpanel beskyttes
Nederste del af en a-stolpe ( Forreste stolpe )
behandles. Også i dette tilfælde anvendes den
tynde PAVA 213 Lys.
16. huller proppes
Når behandling af bilens hulrum er overstået
forsynes huller med propper – i eksisterende
huller genplaceres de originale propper.
17. undervogn og hjulkasser beskyttes
Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys inden
områdes forsegles med det mørke produkt.
18. Bund / undervogn behandles
Bund og hjulkasser behandles med ét af PAVA’s
undervognsprodukter – i dette tilfælde er
valgt PAVA PV400 som er sort / antracitgråt.
19. Bilens karosseri afvaskes
Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri
og undervogn er overstået kommer slut-
rengøringen med bl.a. afvaskning af bilens lak.
20. Dørfalse m.v. aftørres
Efter afvaskning af bilens karosseri aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA’s rustbeskyttelsesprodukter.
21. Rudemærkat monteres
Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling placeres en rudemærkat i
PAVA’s farver i forrudens hjørne.
22. PAVA information på forsæde
Rensesæt og kundeinformation er placeret
på højre forsæde når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
23. PAVA egenkontrol udføres
På et PAVA Center holdes løbende kontrol med
kvaliteten af det udførte arbejde.Et stort antal
biler gennemgår vores egenkontrol og resultatet
indberettes.
24. Bilen er klar til afhentning
Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det fugtige danske klima med skiftende
temperaturer.