Rustbehandling med PAVA – Hvordan?


På denne side kan du se hvordan arbejdet med en PAVA undervognsbehandling udføres, når du lader din bil rustbeskytte ( af nogle kaldet en rustbehandling ) på dit lokale PAVA Center.

Beskrivelsen nedenfor bygger på arbejdet med en Komplet behandling. Ønsker du i stedet at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet med undervognens “udvendige del”. Er der derimod tale om en Special behandling skal der “tillæges” ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen   BEHANDLINGER.

Denne PAVA rustbeskyttelse kan enten udføres på en personbil, en varebil eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).

Sikkerhedssele trækkes ud inden rustbeskyttelse

1. Sikkerhedssele trækkes ud

Undervognsbehandlingen begynder med at
trække seler s-selerne ud som en del af det
forberedende arbejde.
 

Beklædning afmonteres før PAVA rustbehandling

2. Beklædning “løsnes” / afmonteres

For at udføre en rustbeskyttelse af bilens
hulrum, kanter, samlinger osv. skal diverse
beklædninger helt eller delvis afmonteres.
 

Hjul afmonteres før PAVA behandling

3. Hjul afmonteres

Hjul afmonteres for at kunne afmontere,
afrense hjulkasser på en effektiv måde og for
af behandle hjulophæng.
 

Inderskærme afmonteres før rustbeskyttelse

4. Inderskærme afmonteres

For at udføre en effektiv rustbeskyttelse er det
nødvendigt at inderskærme og øvrige plastdele
afmonteres.
 

Bundplader afmonteres før undervognsbehandling

5. Bundplader ( af plast ) afmonteres

Undervognen er på mange bilmodeller dækket
medplastplader. Det er nødvendigt at disse
afmonteres inden arbejdet med
rustbeskyttelse startes.

Motorrum afrenses til PAVA behandling

6. Motorrum afrenses

I motorrummets “hjørner” aflejres tid efter anden
noget smuds. Under arbejdet med undervogns-
behandlingen fjernes dette – sædvanligvis med
trykluft.

Rustbeskyttelse og højtryksvask

7. Undervogn afrenses med vand

Nu kommer turen til “grovrengøringen” af
undervognen, som foretages med koldt vand
under tryk.
 

Undervognsbehandling og trykluftrensning

8. Undervogn trykluftrenses

Når der er rengjort med vand trykluftrenses
undervognen for at få de sidste løse urenheder
væk inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes.
 

Undervogn kontrolleres for skader

9. Undervogn kontrolleres for skader

Samtidig med afrensning og klargøring af
undervogn kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust og / eller gennemtæring.
 

Undervognsbehandling med lufttørring

10. Undervogn lufttørres

Efter rengøring af undervognen med vand
henstilles bilen til tørre. her vist på et
gulvtørringsanlæg.
 

Sprøjteskema til undervognsbehandling

11. Data for vognen gennemgåes

Data for den enkelte bilmodel i form af et
“sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes hos
PAVA – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
 

Beskyttelsesfilm påføres

12. Beskyttelsesfilm påføres

Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en
beskyttende film på bilens lak. Denne hindrer
direkte kontakt mellem PAVA produktet og lak.
 

Propper til rustbeskyttelse afmonteres

13. Propper osv. afmonteres

Når det er pratisk muligt, anvendes eksisterende
huller i såvel karosseri som undervogn. Disse er
oftest forsynet med propper.
 

Undervognsvange PAVA behandles

14. Undervognen behandles

Her behandles en undervognsvange gennem
eksisterende huller. Produktet der anvendes er
vort tynde PAVA 213.
 

Dørstolpe hulrumsbeskyttes

15. Dørstolpe / dørpanel beskyttes

Nederste del af en a-stolpe ( Forreste stolpe )
behandles. Også i dette tilfælde anvendes den
tynde PAVA 213 Lys.
 

Borede huller proppes efter PAVA behandling

16. huller proppes

Når behandling af bilens hulrum er overstået
forsynes huller med propper – i eksisterende
huller genplaceres de originale propper.
 

Samlinger rustbeskyttes med PAVA 213 Lys

17. undervogn og hjulkasser beskyttes

Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys inden
områdes forsegles med det mørke produkt.
 

Undervognsbehandling med PAVA PV 400

18. Bund / undervogn behandles

Bund og hjulkasser behandles med ét af PAVA’s
undervognsprodukter – i dette tilfælde er
valgt PAVA PV400 som er sort / antracitgråt.
 

Bilens lak vaskes efter rustbeskyttelse

19. Bilens karosseri afvaskes

Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri
og undervogn er overstået kommer slut-
rengøringen med bl.a. afvaskning af bilens lak.
 

Dørfalse aftørres efter undervognsbehandling

20. Dørfalse m.v. aftørres

Efter afvaskning af bilens karosseri aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA’s rustbeskyttelsesprodukter.
 

PAVA rustbeskyttelse og rudemærkat

21. Rudemærkat monteres

Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling placeres en rudemærkat i
PAVA’s farver i forrudens hjørne.
 

PAVA information efter undervognsbehandling

22. PAVA information på forsæde

Rensesæt og kundeinformation er placeret
på højre forsæde når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
 

PAVA egenkotrol efter rustbeskyttelse

23. PAVA egenkontrol udføres

På et PAVA Center holdes løbende kontrol med
kvaliteten af det udførte arbejde.Et stort antal
biler gennemgår vores egenkontrol og resultatet
indberettes.

Bil klar til afhentning efter PAVA undervognsbehandling

24. Bilen er klar til afhentning

Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det fugtige danske klima med skiftende
temperaturer.