Hvorfor bør jeg ikke anvende spildolie
som rustbeskyttelse på min bil ?

<- Tilbage til oversigt


Spildolie som rustbeskyttelse og undervognsbehandling

 

Når min fader var hos mekanikeren og fik skiftet olie fik han sprøjtet den aftappede olie på undervognen. Han tog derefter en tur hen over en grusvej   – så var bilen rustbeskyttet.

Ovenstående er et udsagn der stadig “hænger ved” og giver et indtryk at tiden med “de gode gamle biler” var betydeligt mindre kompliceret end i dag   – i dag hvor selv rustbeskyttelse og undervognsbehandling er blevet en kompliceret sag.

Nej, brug ikke spildolie på et bilkarosseri, hverken i hulrum eller på undervognen.

Både benzin og diesel indeholder en lille mængde svovl. Under kørsel bliver forbrændingsrester ( herunder indholdet af svovl ) aflejret i motorolien og bliver naturligvis skyllet ud ved olieskift. I uheldigste fald bliver denne svovl iltet på grund af motorens ( og olieens ) højre temperatur.

Sammen med fugtighed er der en begrundet risiko for at der i spildolien er en mindre indhold af svovlsyre med den kemsike betegnelse H2SO4.

Lad være med at “gamble” med din bils vedligeholdelse ( og dybest set din sikkerhed og økonomi ) ved at bruge spildolie på karosseriet   – brug et rustbeskyttelsesprodukt   – det er skabt til formålet.