Inden din bil er klar til aflevering efter en
PAVA undervognsbehandling, er der en længerevarende
proces som skal gennemgås.
Nedenfor er vist de punkter der er vigtige for
udførelse af en professionel rustbeskyttelse.
Rustbehandling med PAVA – en PAVA undervognsbehandling udføres
På denne side kan du se hvordan arbejdet med en PAVA undervognsbehandling udføres, når du lader din bil rustbeskytte ( af nogele kaldet en rustbehandling )
på dit lokale PAVA Center.
Beskrivelsen nedenfor bygger på arbejdet med en Komplet behandling. Ønsker du i stedet
at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet
med undervognens “udvendige del”.
Er der derimod tale om en Special behandling skal der “tillæges” ekstra behandling
af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen PAVA
BEHANDLINGER.
Skulle nedenstående beskrivelse give anledning til spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte det
lokale PAVA Center inden du beslutter dig for en PAVA behandling ( det som nogle
kunder kalder en rustbehandling, antirustbehandling eller ligefrem rustbekæmpelse ).
Vi håber naturligvis at du efter en gennemgang af nedenstående beskrivelse vil benytte det lokale
PAVA Center ( adressen finder du ved at klikke på kortet i øverste højre hjørne ) til din næste
rustbeskyttelse.
Denne PAVA rustbeskyttelse kan enten udføres på en personbil, en varebil eller for nogle centres
vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).
Sikkerhedssele trækkes ud
Indet det egentlige arbejde med undervognsbehandlingen
begynder er der en del forberende arbejde såsom at
trække s-selerne ud.
Beklædning “løsnes” / afmonteres
For at “kunne komme til” at udføre en beskyttelse af
bilens hulrum, kanter og samlinger skal diverse
beklædninger helt eller delvis afmonteres.
Hjul afmonteres
Hjul afmonteres for at kunne afmontere,
afrense hjulkasser på en effektiv måde og for
af behandle hjulophæng.
Inderskærme afmonteres
For at udføre en effektiv rustbeskyttelse er det
nødvendigt at inderskærme og øvrige plastdele
afmonteres.
Bundplader ( af plast ) afmonteres
Undervognen er på mange bilmodeller dækket med
plastplader. Det er nødvendigt at disse afmonteres
inden arbejdet med rustbeskyttelse startes.
Motorrum afrenses
I motorrummets “hjørner” aflejres tid efter anden
noget smuds. Under arbejdet med undervognsbehandlingen
fjernes dette – sædvanligvis med trykluft.
Undervogn afrenses med vand
Nu kommer turen til “grovrengøringen” af undervogn
som foretages med koldt vand under tryk – koldt
vand for ikke at beskadige undervognenskomponenter.
Undervogn trykluftrenses
Når der er rengjort med vand trykluftrenses
undervognen for at få de sidste løse urenheder
væk inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes.
Undervogn kontrolleres for skader
Samtidig med afrensning og klargøring af undervogn
kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust og / eller gennemtæring.
Undervogn lufttørres
Efter rengøring af undervognen med vand
henstilles bilen til tørre
her vist på et gulvtørringsanlæg.
Data for vognen gennemgåes
Data for den enkelte bilmodel i form af et
“sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes hos
PAVA – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
Nødvendige huller i karosseri bores
I karosseriet bores de for behandlingen nødvendige
huller efter PAVA’s Vogn Specifikke
Behandlings Instruktion.
Huller bores i undervogn
I bilens undervogn er det ofte nødvendigt at bore et mindre
antal huller for at behandle de skjulte hulrum med
det tynde hulrumsprodukt PAVA 213 Lys.
Propper i vange afmonteres
Når det er pratisk muligt, anvendes eksisterende huller i
såvel karosseri som undervogn. Disse er oftest forsynet
med propper som i den viste vange.
Beskyttelsesfilm påføres
Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en beskyttende
film på bilens lak. Denne hindrer direkte kontakt mellem
PAVA produktet og lak – samt gør afvaskningen lettere.
Undervognsvange behandles
Her behandles en undervognsvange gennem eksisterende
huller. Produktet der anvendes er vort tynde
PAVA 213 – et produkt der trænger ind alle steder.
Dørstolpe / dørpanel beskyttes
Nederste del af en C-stolpe ( bageste dørstolpe )
behandles. Også i dette tilfælde anvendes den tynde
PAVA 213 Lys.
Borede huller proppes
Når behandling ag bilens hulrum er overstået forsynes
borehuller med propper – i eksisterende huller genplaceres
de originale propper.
Inderskærm / samling beskyttes
Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys inden områdes
forsegles med det mørke undervognsprodukt.
Bund / undervogn behandles
Bund og hjulkasser behandles med ét af PAVA’s
undervognsprodukter – i dette tilfælde er
valgt PAVA PV400 som er sort / antracitgråt.
Bilens karosseri afvaskes
Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri og
undervogn er overstået kommer slutrengøringen med
bl.a. afvaskning af bilens lak.
Dørfalse m.v. aftørres
Efter afvaskning af bilens karosseri aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA’s rustbeskyttelsesprodukter.
Rudemærkat monteres
Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling placeres en rudemærkat i PAVA’s
farver i forrudens nederste venstre hjørne.
PAVA information på forsæde
Rensesæt, kundeinformation og “kontrol folder” er
placeret på højre forsæde når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
PAVA egenkontrol udføres
På et PAVA Center holdes løbende kontrol med kvaliteten
af det udførte arbejde.Et stort antal biler gennemgåe
vor egenkontrol og resultatet indberettes.
Bilen klar til afhentning
Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det fugtige danske klima med skiftende temperaturer.