Hvorfor må der IKKE anvendes hedtvand til afrensning på en bil ?

<- Tilbage til oversigt


HYUNDAI I30

Når en kunde har bestemt sig for at få rustbeskyttet sin bil indgår ofte følgende som en del af
bestillingen:   “og så får den ordentlig afrensning med en hedtvandsrenser”.

Det er som om denne afrensningsform er den ultimative løsning.

Jeg svarer selvfølgelig nej og anbefaler kunden at undlade rustbeskyttelse såfremt løsningen med hedtvandsrens ønskes.

Hedtvandsrens er bandlyst på et bilkarosseri.

Grunden til dette skal søges i den måde vand optræder på ved opvarmning og efterfølgende afkøling.

Når vand opvarmes mindskes overfladespændingen, og da der samtidig anvendes højt tryk til afvaskning, presses fugtigheden ind i selv de mindste spalter på undervognen. Efterfølgende afkøling genskaber overfladespændingen hvorved fugtigheden forbliver i spalter m.v..

Efterfølgende tørring ændrer ikke på dette og en korrosion ( rustdannelse ) er i gang og kan IKKE STOPPES.

På et PAVA Center anvendes vand til afrensning såfremt det skønnes nødvendigt ( på specielt tilsmudsede undervogne ) i kombination med trykluft.

Er undervognen ikke specielt tilsmudset, anvendes tryklluft alene ( f.eks. i sommerhalvåret hvor salt i hjulkasser er skyllet af ved kørsel i regn ).