Rustbeskyttelse og undervognsbehandling - giver det fugt i forlygter

Klik på foto for at åbne en større udgave.
Giver en rustbeskyttelse fugt i lygter ?
– i dette tilfælde jamen det var fordi forlygten
ved seneste pæreskift ikke var færdigsamlet.
( tætningen ved den røde pil var ikke
trykket på plads ).

 

Der er kommet fugt i bilens forlygter – er det fordi min bil er blevet rustbeskyttet ?

 

Når der kommer fugtighed eller der ligefrem “står vand” i en forlygte ( eller baglygte ) er der naturligvis en forklarlig grund.

Når bilejeren opdager dette umiddelbart efter at bilen har fået en rustbeskyttelse / undervognsbehandling, er det naturligt at denne tænker : “Er det arbejdet med rustbeskyttelsen der er skyld i dette ?”.

I det tilfælde som jeg beskriver her, var svaret ja – men en forklaring er nødvendig.

Biler har ikke længere et lukket motorrum som “i gamle dage” ( i 80’erne ) – plastinderskærmen er den eneste afdækning mod hjulkassen. Når plastinderskærmen er afmonteret og der efterfølgende foretages afrensning med vand, er der en risiko for vandsprøjt mod forlygtens bagside. Når forlygten som i dette tilfælde ikke var samlet færdig efter det seneste pæreskift, ( manchetten / tætningen var ikke trykket på plads ) kan vand trænge ind i lygten.

Efter afmontering af pærer og efterfølgende opvarmning med samtidig ventilation blev problemet løst.

OPSUMMERING : Det er vigtigt af sætte alle dele korrekt på plads efter et pæreskift, idet rustbeskytteren må have grund til at forudsætte at bilen ved indlevering er korrekt samlet, såfremt intet andet er påtalt.

Det er her på sin plads at nævne, at der også kan være fejl i såvel for- som baglygter – oftest i samlingen mellem “glasset” ( i dag oftest af et plastmateriale ) og lygtens hus.

Til slut et godt råd, såfremt du selv skifter forlygtepærer : Er der tale om en H4 – pære ( med 2 “blus” ) har denne et “treben” mod parabolen – den er derved næsten umulig at placere forkert.
Er der derimod tale om en H7 – pære ( med ét “blus” ), har denne en “tap”. Det er vigtigt at notere sig hvordan denne “tap” er placeret ( se på pæren ved udtagning uden at dreje denne ).

Kontroller nærlyset efter pæreskift ved at iagttage dette mod en flade ( asymmetrisk nærlys skal jo som bekendt “lyse højere” i højre side ).