Hvorfor skal der bores huller for at udføre en korrekt hulrumsbehandling / rustbeskyttelse ?

<- Tilbage til oversigt


Når man læser forskellige motorbrevkasser, der omhandler emnet rustbeskyttelse, bliver der ofte skrevet om problemstillingen med boring af huller i karosseriet i forbindelse med behandling af hulrum.

Det bliver ofte fremhævet at man som forbruger skal vælge det rustbeskyttelsescenter der adskiller bilerne i stedet for at bore huller. For nylig læste jeg en artikel for en lokal bilforhandler med rustbeskyttelsescenter, hvor ejeren fremhævede at de brugte karosseriets originale huller fremfor at bore yderligere huller.

SUZUKI Splash, A-stolpe

Umiddelbart er der 2 grunde til at bore huller i karosseriet for at foretage en professionel rustbeskyttelse ( undervognsbehandling ) :

  • For at “nå” utilgængelige hulrum.
  • For at spare tid.

Der er hulrum i karosseriet der ikke kan behandles uanset hvor meget bilen bliver adskilt. Et eksempel er den på fotoet viste A – stolpe ( forreste dørstolpe ). Ved en adskillelse kan man uden problemer behandle den indvendige del af stolpen MEN hulrummet mellem den indvendige stolpe og den udvendige stolpe lader sig kun effektivt behandle ved at bore som vist på foto.

Specielt kan det nævnes at ved 2 på fotoet er et større hulrum som kræver behandling. Dette hulrum er praktisk talt ens på næsten alle biler fremstillet i fjernøsten siden 1. halvdel af 80’erne.

De indvendige dele af dørstolper er ofte i en tykkelse på 1.25 – 2,0 mm hvorimod den yderste “skal” er ca. 0,75 mm. Det må derfor skønnes at eventuelle rustproblemer vil opstå i mellem den indvendige del og den udvendige del – altså skal der bores som vist.

Sprøjteskemaer ( eller som vi kalder dem : Vogn Specifikke Behandlings Instruktioner ) til brug på PAVA Centre bliver udarbejdet internt i PAVA organisationen. Det er nødvendigt fordi boring af huller skal stå i forhold til de anvendte produkters egenskaber.

Disse sprøjteskemaer bliver naturligvis udarbejdet så der bores mindst muligt i bilens karosseri – det tjener jo intet formål “blot at høvle noget metal væk” i forbindelse med en rustbeskyttelse, hvis bilfabrikken i forvejen har efterladt en åbning der er anvendelig til formålet.

Prøv at åbne et komplet sprøjteskema for en SUZUKI Splash ( link under foto til højre – 3,6 mb ) og se hvor få huller, det er nødvendigt at bore for at et PAVA Center kan yde en effektiv rustbeskyttelse.

Jeg har hørt følgende påstand fra en konkurrent: “Vi har sprøjteskemaer der viser hvordan en behandling kan foretages uden at bore.
Glem det – det er useriøst. De fleste vogntyper vil ved denne metode kun få behandlet ca. 70% af af de hulrum der bør rustbeskyttes.

Med venlig hilsen
PAVA Teknisk Råd